Прес-центр24 cічня 2020, 08:01

Правила охорони праці на автомобільному транспорті

   Станично-Луганське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області інформує роботодавців та найманих працівників підприємств.

   12.12.2019 у комунальному опорному закладі «Великочернігівська спеціалізована школа Станично-Луганського району Луганської області» стався нещасний випадок зі смертельним наслідком. Смертельну травму отримав громадянин П., водій шкільного автобуса під час проведення перевірки технічного стану автобуса ПАЗ 32053-07.

   Нещасний випадок стався за таких обставин:

   Між директором навчального закладу та керівником одного із промислових підприємств с. Велика Чернігівка була досягнута усна домовленість про можливість проведення технічного обслуговування та огляду автобуса на оглядовій канаві, яка розташована на території цього промислового підприємства, оскільки у навчальному закладі відсутнє приміщення (навіс) для технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів, оглядова канава або естакада для огляду транспортного засобу. Громадянин П. приїхав на оглядову канаву, яка на цей час була зайнята іншим транспортним засобом, і прийняв рішення провести огляд технічного стану автобуса на платформі гідравлічного автомобільного розвантажувача, який встановлено на занедбаній території колишнього зернопереробного комплексу. Приїхавши на це місце, водій заїхав на металеву настановну платформу гідравлічного автомобільного розвантажувача з кутом заїзду 9 градусів, зупинив двигун, встановив важіль перемикання передач у нейтральне положення, загальмував автомобіль стоянковим гальмом, проте не вжив достатніх заходів проти самовільного руху автобуса. Громадянин П., не встановивши транспортний засіб на рівній поверхні, не підклавши під колеса упорні колодки (підклав під ліве заднє колесо випадковий камінь), не встановивши домкрат на рівну неслизьку поверхню та не підклавши під його основу міцну дерев’яну підставку площею не менше 0,1 м2 або дошку, не встановивши підставки (козелки) під вивішені частини автобуса, заліз під задню частину автобуса та розпочав візуально оглядати підвіску автобуса. У цей час автобус почав самовільний рух назад, внаслідок чого громадянин П. отримав травми, не сумісні з життям.

   Причинами нещасного випадку комісія з розслідування визначила організаційні причини:

- допуск до роботи без навчання та перевірки знань з охорони праці;

- неякісне розроблення, недосконалість інструкцій з охорони праці;

- порушення вимог безпеки під час експлуатації автомобільного транспорту загального користування.

   Порушення вимог законодавства з охорони праці, які призвели до нещасного випадку, були як з боку посадових осіб у вигляді недоліків під час навчання безпечному виконанню робіт, так і з боку потерпілого (водія), який порушив вимоги безпеки під час експлуатації автомобільного транспорту загального користування. Насамперед, йдеться про неналежний допуск до виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: допуск до роботи без навчання та перевірки знань з охорони праці; неякісне розроблення, недосконалість інструкцій з охорони праці та невжиття заходів проти самовільного руху автобуса перед вивішуванням частини автобуса підйомним механізмом (домкратом).

   Роботи з технічного обслуговування та перевірки технічного стану транспортних засобів пов’язані із великою кількістю травмонебезпечних ризиків, тому Станично-Луганське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області нагадує роботодавцям та працівникам підприємств району, які здійснюють експлуатацію власних вантажних автомобілів, автобусів, причепів та напівпричепів (далі – транспортні засоби) про вимоги безпеки під час технічного обслуговування та перевірки технічного стану транспортних засобів.

   Вимоги безпеки під час технічного обслуговування та перевірки технічного стану транспортних засобів регламентуються Правилами охорони праці на автомобільному транспорті, затвердженими наказом МНС України від 09.06.2012 № 964, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 01.08.2012 за № 1299/21611 (НПАОП 0.00-1.62-12); вимогами Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України 05.08.2008 № 974, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.09.2008 за № 794/15485, та Положенням про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 30.03.1998 № 102, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.1998 за № 268/2708.

   Під час виконання робіт із технічного обслуговування та перевірки технічного стану транспортних засобів можуть мати місце небезпечні та шкідливі виробничі фактори:

1. Наїзди автомобілів на працівників.

2. Падіння вивішених частин транспортних засобів при технічному обслуговуванні та перевірці технічного стану підвіски, коліс, мостів тощо.

3. Наїзди автомобілів: внаслідок самовільного руху, при запуску двигуна, в’їзді (виїзді) у зону перевірки технічного стану, руху на оглядовій канаві та конвеєрі.

4. Падіння перекидної кабіни вантажного автомобіля.

5. Падіння деталей, вузлів, агрегатів, інструменту.

6. Падіння працівників на поверхні, з висоти (буфера, драбини, естакади, площадок) в оглядову канаву.

7. Напруженість праці через вимушену робочу позу в оглядовій канаві.

8. Падіння кузова автомобіля-самоскида при технічному обслуговуванні та ремонті гідропідйомника.

9. Термічні фактори (пожежі при зливанні пально-мастильних матеріалів з автомобілів, митті ними деталей, вузлів, агрегатів, зберіганні та залишенні їх на робочих місцях).

10. Осколки металу, що відлітають при випресовуванні та запресовуванні шкворнів, пальців, підшипників, валів, вісей, при рубанні металу.

11. Вміст у повітрі робочої зони шкідливих речовин (акролеїну, вуглецю оксиду, вуглеводнів аліфатичних граничних тощо).

12. Знижена температура повітря у холодний період року.

13. Недостатнє освітлення.

   Станично-Луганське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області нагадує роботодавцям та працівникам підприємств району про вимоги безпеки під час технічного обслуговування та перевірки технічного стану транспортних засобів:

1. Технічне обслуговування та перевірка технічного стану транспортних засобів проводяться на спеціально відведених дільницях, робочих місцях (постах), які оснащені необхідним устаткуванням, пристроями, інструментом, приладами згідно з нормативно-технологічною документацією.

2. При виявленні несправностей, поломок і пошкоджень контролер (механік) технічного стану транспортних засобів робить відповідний запис у журналі перевірки технічного стану транспортних засобів, дає вказівку водію про направлення транспортного засобу в зону ремонту або очікування ремонту, а також інформує роботодавця для забезпечення виконання необхідних операцій з ремонту і технічного обслуговування такого транспортного засобу.

3. В’їзд (виїзд) у приміщення і постановка транспортних засобів на пости технічного обслуговування та перевірки технічного стану транспортних засобів здійснюються з дозволу та під керівництвом відповідальної особи – майстра (начальника дільниці).

4. Пуск двигуна та зрушення транспортного засобу з місця, його в’їзд і виїзд з виробничих приміщень слід проводити за умови забезпечення безпеки працівників.

5. Переміщення транспортних засобів з поста на пост допускається тільки після подання сигналу (звукового, світлового).

6. Під час проведення робіт на постах технічного обслуговування та перевірки технічного стану транспортних засобів, діагностики автомобілів з працюючим двигуном повинні застосовуватись пристрої (шланги) для відведення відпрацьованих газів, які необхідно підключити до загальної системи вентиляції.

7. Працівники, які проводять технічне обслуговування та перевірки технічного стану  транспортних засобів, агрегатів, вузлів та деталей, повинні забезпечуватись справним інструментом та пристроями, що відповідають вимогам безпеки.

8. Перед початком роботи слід перевірити весь інструмент, несправний інструмент необхідно замінити.

9. Пристрої та інструменти, необхідні для виконання робіт, повинні використовуватись за призначенням, їх слід розміщувати у легкодоступних місцях таким чином, щоб виключити можливість випадкового переміщення або падіння.

10. Перевірка технічного стану проводиться при непрацюючому двигуні та загальмованих колесах. Виняток із цього правила складають випадки випробування гальм та рульового керування.

11. Після постановки транспортного засобу на пост технічного обслуговування або перевірки технічного стану (без примусового переміщення) необхідно обов’язково зупинити двигун, установити важіль перемикання передач (контролера) у нейтральне положення, загальмувати автомобіль стоянковим гальмом, а під колесо з обох боків підкласти упорні колодки. На рульове колесо повинна бути вивішена табличка з написом «Двигун не запускати – працюють люди!». На транспортних засобах, що мають дублюючі пристрої для запуску двигуна, аналогічна табличка повинна бути вивішена і біля цього пристрою.

12. Перед вивішуванням частини автомобіля (причепа, напівпричепа) підйомними механізмами (домкратами, наканавними пересувними підйомниками, талями тощо), крім стаціонарних, необхідно спочатку встановити транспортний засіб на рівній поверхні, зупинити двигун, увімкнути знижену передачу, загальмувати транспортний засіб стоянковим гальмом, підставити під колеса, що не підіймаються, упорні колодки, в автобуса перевірити стан опорної площадки кузова.

13. Під час вивішування частини транспортного засобу плунжер домкрата (наканавного пересувного підйомника) або надставка до нього повинні бути встановлені у місцях, які зазначено в технологічній документації, документації з експлуатації транспортних засобів. Домкрат треба встановлювати на рівну неслизьку поверхню. У разі неміцного ґрунту під основу домкрата необхідно підкласти міцну дерев’яну підставку площею не менше 0,1 м2 або дошку.

14. Під вивішені частини транспортного засобу за допомогою домкратів (пересувних наканавних підйомників, талей тощо) для огляду, виконання технічних робіт та ремонту повинні бути встановлені підставки (козелки). Підставки (козелки) під вивішені частини транспортного засобу повинні встановлюватися у місцях, які зазначено в технологічній документації, документації з експлуатації транспортного засобу.

15. Огляд пневморесор автобусів необхідно виконувати на спеціально облаштованих для цього оглядових канавах, обладнаних пересувними наканавними підйомниками, або на стаціонарних підйомниках.

16. Під час підіймання перекидної кабіни для технічного обслуговування та перевірки технічного стану систем автомобіля вона повинна бути надійно зафіксована.

17. Огляд, технічне обслуговування, заміна підйомного механізму кузова автомобіля-самоскида, самоскидного причепа або доливання в нього масла повинні проводитися після встановлення під піднятий кузов спеціального додаткового упору, що виключає можливість падіння або довільне опускання кузова.

18. Входити в оглядову канаву для перевірки технічного стану транспортних засобів та виходити з неї необхідно через тунель, розташований збоку від проїзду.

19. Автомобіль на оглядовій канаві повинен бути встановлений так, щоб був вільним не тільки основний, але і запасний вихід.

20. Для роботи попереду та позаду автомобіля і для переходу через оглядову канаву необхідно користуватися перехідними містками.

21. Особи, зайняті на роботах із перевірки технічного стану, технічного обслуговування транспортних засобів, повинні використовувати засоби індивідуального захисту.

22. Особи, які проводять перевірку технічного стану, обслуговування та ремонт транспортних засобів на оглядових канавах, підйомниках та естакадах, повинні працювати у захисних касках.

23. За потреби виконання робіт під автомобілем, що розташований поза межами оглядової канави, підйомника, естакади, працівники повинні забезпечуватися і користуватися лежаками.

24. На контрольно-технічному пункті повинен бути затверджений роботодавцем Перелік робіт із підвищеною небезпекою.

25. Забороняється перебування сторонніх людей на робочих місцях, де виконуються роботи з підвищеною небезпекою.

   Під час технічного обслуговування та перевірки технічного стану транспортних засобів забороняється:

- виконувати будь-які роботи на автомобілі (причепі, напівпричепі), який вивішений тільки на одних підйомних механізмах (домкратах, наканавних пересувних підйомниках, талях тощо);

- підкладати під вивішені частини автомобіля (причепа, напівпричепа) замість підставок (козелків) диски коліс, цеглу та інші випадкові предмети;

- установлювати домкрат на випадкові предмети або підкладати їх під плунжер домкрата;

- знімати і ставити ресори на транспортні засоби всіх конструкцій і типів без попереднього їх розвантаження від маси кузова шляхом вивішування кузова з установленням підставок (козелків) під нього або раму автомобіля;

- проводити обслуговування та перевірки технічного стану автомобілів при працюючому двигуні, за винятком окремих видів робіт, технологія проведення яких вимагає запуску двигуна;

- підіймати (вивішувати) автомобіль за буксирні пристрої (гаки) шляхом захоплення їх тросами, ланцюгами або гаком підйомного механізму;

- підіймати (навіть короткочасно) вантажі масою більше, ніж це зазначено на табличці цього підйомного механізму;

- оглядати, поправляти, ремонтувати пневморесору, якщо працівник перебуває між кузовом автобуса і колесом;

- знімати, встановлювати і транспортувати агрегати при зачалюванні їх тросами або канатами без спеціальних захватів;

- підіймати вантаж при косому натягу троса або ланцюгів;

- залишати інструмент і деталі на автомобілі (рамі, агрегатах, підніжках, капоті тощо), краях оглядової канави;

- підіймати кабіну з несправним запірним механізмом, упором-обмежувачем, страхувальним пристроєм;

- запускати двигун автомобіля на постах технічного обслуговування та ремонту працівникам, які не мають на це права;

- запускати двигун та переміщати автомобіль при піднятому кузові;

- проводити оглядові роботи під піднятим кузовом автомобіля-самоскида, самоскидного причепа без попереднього його звільнення від вантажу.

   Дотримання цих вимог безпеки збереже життя і здоров’я працівника.